30 år med logistikk - raskere, grønnere og mer presist

Helt siden Optimera ble til, har logistikk vært selve kjernen i virksomheten. I løpet av disse 30 årene er logistikken blitt mer presis, mer miljøvennlig og mer effektiv.

Helt siden Optimera ble til, har logistikk vært selve kjernen i virksomheten. I løpet av disse 30 årene er logistikken blitt mer presis, mer miljøvennlig og mer effektiv.

Sentrallager i Vestby

I 2021 åpnet Optimera et nytt sentrallager i Vestby. Lageret er fullautomatisert. Herfra sendes byggevarer ut til distribusjonslagre over hele Norge. Lageret, som er på hele 23 mål, bidrar til korte leveringstider og svært få plukkfeil.

På byggeplassen neste morgen

Hver eneste dag sørger over 100 kranbiler og sjåfører for at varer kjøres, losses og plasseres trygt på byggeplass til avtalt tid. Optimera har 12 regionslagre og over 200 utsalgssteder som bidrar til korte bestillingsfrister og rask levering. Hvert enkelt lager optimaliseres kontinuerlig for å tilfredsstille etterspørselen og prosjektene som pågår i regionen.

Så miljøvennlig som mulig

Optimera jobber kontinuerlig med å redusere de miljømessige konsekvensene av transporten. Bilene får høyest mulig fyllingsgrad, og rutene planlegges med ett mål for øye: Så få kilometer som mulig. Egne ruteplanleggere sørger for at hver eneste lastebil har en grundig planlagt rute, og at lasten er stablet slik at leveransene blir så effektive som mulig. De fleste av kranbilene til Optimera har motorer i euroklasse 5 og 6.

Minst mulig avfall

Ved alle Optimeras anlegg er det et sterkt fokus på god sortering av avfall. Alle logistikkanleggene har over 80 prosent sorteringsgrad. Optimera tilbyr også avfallshåndtering på byggeplass gjennom samarbeidspartnere.

Først med elektriske kranbiler

Optimera var først ute med elektriske kranløsninger innenfor tung logistikk.

Optimera er i full gang med å ferdigstille egen hurtigladeinfrastruktur over store deler av landet.

Eget ladeanlegg

Etter å ha investert tungt i elektriske kjøretøy, er dessverre ikke det offentlige ladenettet tilpasset våre behov. Derfor bygger vi vår egen hurtigladeinfrastruktur. For å sikre kontinuerlig drift og effektivitet blir lastebilene hurtigladet mens de lastes opp med varer – kombinert med overnattingslading.

Tredjepartslogistikk

For store og små byggprosjekter sørger vi for tredjepartslogistikk. Dette innebærer at vi også påtar oss leveransen til byggeplassen for andre leverandører. Dette reduserer antall transporter, noe som gir økonomiske besparelser og redusert miljøavtrykk.

Vedvarende miljøforpliktelse

I 2020 ble alle våre logistikkanlegg miljøsertifisert. Med innføring av økt avfallssortering og dedikerte containere for spesifikke materialer som gips og isolasjon, fortsetter vi å forbedre vår miljøinnsats.

Samarbeid for en grønnere fremtid

I tillegg til vår egen innsats, samarbeider Optimera med Norsk Gjenvinning. Dette sikrer at byggavfall behandles på en miljøvennlig og effektiv måte. 

Teknologi fører veien

Kundene våre har full kontroll over leveringen. De kan spore bestillingene i sanntid. Uansett om det er tidsbestemt levering, ekspresslevering, spesialpakking, eller til og med levering med båt og helikopter, strekker Optimera seg langt for å imøtekomme kundenes behov.


300 000 TONN VARER PR. ÅR: 

Årlig sørger Optimeras kranbiler for levering av 300 000 tonn varer til over 120 000 adresser. Et sofistikert innkjøps­system, kombinert med 12 regionslagre og 143 Montér byggevarehus, garanterer en jevn tilførsel av varer. 


 

OPTIMERA BYR PÅ

  • Tidsbestemte leveranser
  • Ekspressleveranser
  • Hent ferdig pakket
  • Leilighets- og etasjepakking
  • Byggeplasslogistikk
  • Returavfall
  • Spesialleveranser med helikopter, snøscooter og båt

17.12.2023