Jobber i team for kunden

– Min jobb er å sørge for at kundene mine har alt det de trenger til byggeprosjektene sine, sier Alexander Løseth i Montasjeutstyr.

Løseth er spesialistselger i Montasjeutstyr. Han forteller at han jobber i team med alle selgerne i Optimera, og at det foregår et samspill mellom dem og kundene i forkant av prosjekter. Hans rolle er å være en sparringspartner og å hjelpe kundene med å finne de riktige produktene.

Stor forskjell

– Jeg har jobbet i et annet selskap tidligere som også leverte verktøy og festemidler, men det er en vanvittig stor forskjell på denne jobben og den forrige. Det passer meg mye bedre å være i Optimera.

– Fortell om forskjellen!
– Den store forskjellen er at man her har mye større frihet til å velge riktige produkter for kunden. Optimera har så utrolig mye mer å spille på, vi kan levere absolutt alt, og vi sier aldri nei. Og det er litt sånn som jeg er som person også. Det er veldig tungt for meg å si nei til folk, ler Løseth.

Spesialist og rådgiver

Alexander Løseth forteller at han stadig snakker med spesialistene som jobber med kjøkken, dør og vindu og med prefab i Optimera, Montér og Woodfab. De spiller hele tiden på hverandres erfaringer.

– Opplever du at kundene etterspør din ekspertise?
– Ja, absolutt. Jeg skriver stort sett årsavtaler med de kundene som handler hos oss, og dermed er vi allerede den foretrukne leverandøren. Det gjør at jeg får komme tidlig inn i prosjektene. Og da oppdager jeg også hvilke utfordringer som finnes. Vellykket og trygg innfesting er et eget fag hvor både tekniske spesifikasjoner, ytre forhold, levetid, belastning og grunnmaterialet spiller inn, så det er viktig å hjelpe kundene med å finne de riktige produktene.

Løseth peker på at det stadig kommer nye krav og forskrifter, produkter og materialer.

– Når vi har oppstartmøter på prosjektene, er det ofte disse tingene vi snakker om. Det handler om totalpakken, og det handler om at vi leverer det de trenger når de trenger det.

verktøy og vedlikehold

Hvordan få verktøyet til å leve lengst mulig:

  • Sørg for at verktøyet er rent og tørt

  • Følg med på serviceintervaller

  • Oppbevar verktøy i kofferter 

Flotte butikker

Optimera, i kombinasjon med Montasjeutstyr, skaper en stor leveransekapasitet fordi varene er lagerført på regionslagre, i butikker og byggevarehus.

– At vi kan levere varer samme dag som kunden trenger det, er viktig. Det setter kundene pris på. Og det at vi har disse flotte Montasjeutstyr-butikkene, gjør at vi har et vanvittig utvalg av festemidler. Hvis det er et eller annet som oppstår i et prosjekt, kan jeg få tak i skruen, spikeren eller limtuben samme dag.

– Hvor viktig er butikkene for kundene?
– Noen kunder foretrekker nok å bruke butikken som en butikk, men mine kunder vil helst være på byggeplassen og produsere. Men så setter de også stor pris på verkstedene – at de kan få service på spikerpistoler og få reparert annet verktøy.

Verktøy-rådgiver

– Er du en rådgiver på verktøyfronten også?
– Ja, egentlig i enda større grad enn på festemidler. Og grunnen til det er at det er så mange maskiner å velge mellom. En stikksag er ikke bare en stikksag. Jeg tipper vi har mellom 10 og 15 forskjellige inne i butikken, og så finnes det jo mange flere enn det også. Så det å finne riktig verktøy til den riktig oppgaven er veldig viktig.

– Er det de ansatte eller arbeidsgiveren som bestemmer hvilke verktøy som brukes?
– Det varierer veldig fra kunde til kunde. Men hvis jeg hadde drevet en byggebedrift, ville jeg valgt å bruke ett merke. Det er mange fordeler med det. Du har selvfølgelig det at alle kan låne batterier av hverandre. Hvis man kjøper 18-voltsmaskiner fra en leverandør, passer jo alt om hverandre, uansett om det er en skrumaskin, borhammer eller kappsag. 

– Den andre fordelen er knyttet til innkjøp. En av mine store kunder gikk fra gass til batteri på spikring og sparte rundt 400 000 kroner i året bare på å bytte. Det er penger rett på bunnlinjen. En annen kunde jeg har, byttet fugemasse fra ett merke til et annet og sparte 15 kroner per tube. 

I løpet av ett år blir det ganske mange penger, sier Alexander Løseth.

– Optimera sitt slagord er «Du bygger – Vi tar oss av resten». Dette betyr at vår viktigste oppgave er å hjelpe byggmesterne med å drive lønnsomt.

02.09.2024