- Aktuelt
- Nytt fra Optimisten
- Når ekstremværet rammer
Når ekstremværet rammer
Med solid prosjektledelse sørger Reco for rask og pålitelig skadeutbedring over hele Norge.

Ekstremvær blir mer ekstremt
Ekstremværet i Norge blir stadig mer intenst. Klimaendringene fører til kraftigere nedbør og hyppigere flommer. Med den økende globale oppvarmingen ser vi ikke bare at ekstremvær forekommer oftere, men det blir også stadig mer alvorlig.
Under Arendalsuka tidligere i år presenterte klimaforskere ved CICERO Senter for klimaforskning ulike scenarier for ekstremvær i Norge.
Konklusjonen var tydelig: Vi vil merke klimaendringene stadig sterkere, med flere og mer alvorlige ødeleggelser som følge av flom og oversvømmelser.
Utfordrende skadeutbedringer
Denne utviklingen vil ha direkte konsekvenser for aktører som Reco Bygg og Skadeteknikk, som allerede merker en økt pågang av oppdrag som følge av ekstremvær.
Med over 270 ansatte og 22 lokale avdelinger dekker selskapet hele Norge og er spesialisert på reparasjonsarbeid for forsikringsselskaper.
– Styrtregnet er vår største utfordring nå, sier Tore Kyvik, daglig leder i Reco.
– Vi vet ikke hva som skjer i år, men før var det vårflommen som var det store problemet. Nå er det de plutselige, kraftige regnbygene som fører til oversvømmelser og vanninntrengning.


«Optimera sørger for at vi har alt vi trenger på byggeplassen til riktig tid, noe som er essensielt for å holde fremdriften på prosjektene»
- Tore Kyvik, daglig leder i Reco
Digitalisering og effektiv prosjektledelse
Reco er samarbeidspartner for flere store forsikringsselskaper i Norge og håndterer alt fra mindre vannskader til store utbedringer etter ekstremvær.
Med den økte belastningen klimaendringene har medført, har Reco måttet tilpasse seg nye krav og høyere etterspørsel.
– Vi har vokst med over 10 prosent hvert år, og hittil i år har vi vokst med 30 prosent i omsetning, sier Kyvik.
En viktig del av veksten har vært overgangen til full digitalisering.
– Vi har nå digitale systemer som loggfører alle bevegelser i prosjektene. Dette gjør at forsikringsselskapene kan følge oss fra start til slutt. Vi måles på alt vi gjør, fra hvor raskt vi kontakter kunden til hvor nøyaktig vi rapporterer og setter på tørkeutstyr.
Denne sporbarheten har gitt Reco et stort konkurransefortrinn, og har gjort dem til en pålitelig aktør i markedet.
– Vi har full kontroll over prosjektene våre, og det gir oss mulighet til å levere raskere og mer presist.
Kyvik nevner også hvor viktig det er å kunne håndtere flere prosjekter samtidig.
– Vi håndterer omtrent 150-200 prosjekter per avdeling året rundt. Effektivitet og god logistikk er derfor helt avgjørende for at vi skal kunne levere, sier han, og peker på samarbeidet med deres største leverandør.
– Optimera sørger for at vi har alt vi trenger på byggeplassen til riktig tid, noe som er essensielt for å holde fremdriften på prosjektene.
RECO BYGG OG SKADETEKNIKK
- Etablert i 2004 med over 20 års erfaring innen skadeteknikk.
- Over 270 ansatte som sikrer verdier på oppdrag fra forsikringsselskap.
- Representert med 22 avdelinger over hele Norge.
- Kunder inkluderer forsikringsselskap, eiendomsutviklere, kommuner og private.
- Bærekraftig, digital serviceentreprenør i ROT-markedet.
Er norske bygg klare?
I takt med klimaendringene innfører myndighetene nye krav. Allerede nå gjelder nye regler for håndtering av overvann. Det vil etter hvert få stor betydning for hvordan vi planlegger og bygger for å takle framtidig ekstremvær.
Bygninger må nå konstrueres for å tåle nedbør med et klimajustert 100-års gjentaksintervall. Dette betyr at hus og infrastruktur må tåle kraftigere regn og større vannmengder enn tidligere.
– Det er klart at vi ikke kan kontrollere ekstremværet, men det er mye man kan gjøre for å redusere risikoen for store skader, sier Kyvik.
Usynlige tidsbomber
Når Kyvik lister opp de vanligste typene skader Reco håndterer, er vannskader den største årsaken – ofte knyttet til lekkasjer fra vanntilkoblet utstyr som vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, kjøleskap og varmtvannsberedere, eller fra rørbrudd.
– Taklekkasjer er også vanlige. Særlig i eldre bygninger der materialer rundt gjennomføringer, som piper, er blitt slitt.
Forsikringen dekker ikke alt
Kyvik understreker også hvordan ekstremvær utfordrer eldre bygningskonstruksjoner.
– Vi ser ofte at bygningene ikke har vært vedlikeholdt på 30 år. Dette gjør det vanskeligere å redusere skader. Mange forsikringsselskaper dekker kun følgeskader, men det er opp til huseieren å sørge for at bygget er i god stand til å tåle regnet.


Rapportering i verdensklasse
God kommunikasjon er alfa og omega i Recos arbeid. Mye handler om å gi kundene realistiske forventninger.
– Hvis du sier til kunden at tørkeprosessen tar 14 dager, men du vet at det tar seks uker, da har du bommet allerede.
– Det er utrolig viktig i bransjen vår at vi leverer nøyaktige rapporter til forsikringsselskapene. De må ha et solid beslutningsgrunnlag, og derfor er presis dokumentasjon avgjørende, sier Kyvik.
– I tillegg er vi nødt til å lage detaljerte kalkyler og sørge for å holde forsikringsselskapene oppdatert med endringsmeldinger og korrekt fakturering. Denne strukturen og ryddigheten er helt sentral for at prosjektene skal gå knirkefritt og at både kunden og forsikringsselskapet skal være fornøyde med oss.
Utfordrende, men givende
Her i Norge har vi i flere år vært på fornavn med ekstremvær, med navn som «Ylva», «Aina» og «Hans». Men de er bare begynnelsen – det står flere i kø.
Vi må forberede oss på økende vannskader, større belastning på avløpssystemene og flere utfordringer for både bygninger og infrastruktur.
Selv om det betyr hektiske dager for Reco, betyr det også glede over å hjelpe folk tilbake til normalen etter en skade.
– Vi får ofte høre fra kundene hvor takknemlige de er for at vi hjelper dem på veien tilbake, forteller Kyvik.
– Det er akkurat det som gir oss drivkraft til å stå på hver eneste dag.