- Aktuelt
- Nytt fra Optimisten
- Slik får bedriften din et bedre forhold til banken
Slik får bedriften din et bedre forhold til banken
Det viktigste for å få mest mulig ut av banken din er å «legge igjen lua hjemme» og være åpen og ærlig. Her er samlivsråd for et godt bankforhold.
– Selv om det er akkurat like viktig, er det en klart tendens at eiere av småbedrifter på langt nær har et like bevisst forhold til banken sin på jobb som privat. I dagens marked med høye renter og generelt tøffere økonomiske tider, er dette viktig å gjøre noe med, sier redaktør, forfatter og økonomiekspert, Paal Stavrum.
Han har i mer enn 20 år gitt uavhengige råd til norske små- og mellomstore bedrifter om regnskap og økonomi gjennom bokserien DrivBedre. Stavrum driver e-læringstjenesten Miniforetak og holder kurs og foredrag for bedrifter. Han har også vært med å skrive læreboka «Fra gründeridé til suksess».
– Det første punktet på listen er å legge igjen lua hjemme når du har kontakt med banken. Det er du som er kunden i forholdet. For å være en bevisst kunde, må du ha et bevisst forhold til bedriftens økonomi. Kjenner du ikke egne vilkår, behov og vet hva andre banker kan tilby, er det vanskelig å vite hva som kunne vært bedre. Bruk derfor tid på å sette deg inn i forholdet du har til banken og egne behov både på kort og lang sikt.
Flere vurderer å bytte
I ytterste konsekvens handler dette, ifølge eksperten på bedriftsøkonomi, om å være villig til å bytte bank dersom banken ikke innfrir de forventningene du har til den.
– Det kan være mer omfattende å bytte bank som bedrift enn som privatperson – spesielt med tanke på kunder, kontonummer og regnskap. Samtidig er det viktig å ha denne muligheten hvis ikke banken leverer, om ikke annet som et ris bak speilet, sier Stavrum.
Ifølge EPSI Rating Norges siste kundetilfredshetsundersøkelse av norske banker fra 2023, oppga 1 av 5 bedrifter (19 %) at de vurderer å bytte bank i løpet av det neste året. Dette er opp fra 15 % i 2022-undersøkelsen.
Definer hva du trenger banken til
Selv om EPSIs undersøkelse for fjoråret viser at kundetilfredsheten til norske bedrifter er lavest blant de aller største bankene, mener Stavrum at det handler mest om å ha et bevisst forhold til hva banken kan gjøre for å forvalte dine interesser, ikke om banken er lokal eller en storbank.
– I byggebransjen er kjennskap til sin bankforbindelse og lokalkunnskap viktig. Det er sannsynligvis noe en mindre lokal bank kan håndtere bedre enn en stor. Samtidig kan større banker ha mer overordnet bransjekunnskap, men de mangler kanskje den personlige kundekontakten du finner i lokale banker. Her det viktigere å sjekke flere bankers vilkår, kundeservice og tilbud enn hvor banken hører hjemme. Hør gjerne med bransjekollegaer lokalt. Det gir ofte en god pekepinn, sier Stavrum.
0 % rente: Er dårlig økonomi
Han trekker frem de norske bankene som fremdeles, i dagens høyrentemiljø, opererer med 0 % eller svært lav rente sine på driftskontoer for bedrifter.
– Det er dessverre altfor vanlig at små-bedrifter opererer alene med en driftskonto hvor store deler av bedriftens kapital befinner seg. Med svært lav rente og dagens inflasjon betyr det i realiteten at pengene der blir mindre verdt. Det er rett og slett dårlig økonomi, sier den erfarne eksperten.
Egen konto til sparing
Stavrum mener derfor virksomheter også bør ha en plasseringskonto med gode rentebetingelser for de pengene som ikke trengs til den daglige driften.
– Dette er kontoer som ofte har et begrenset antall uttak per år. Det betyr at har du akutt behov for penger i virksomheten kan du få tilgang på disse. Er det større summer, er det også klokt å vurdere andre spareformer som fondssparing. Ideelt sett skulle banken som kjenner bedriftens økonomi sagt fra om denne type ting og tipset deg om mulighetene du har og risikoen det innebærer. Det er en god bankforbindelse.
Han har også et godt bankråd til de mange enkeltpersonforetakene som det også er mange av innenfor byggebransjen.
– Skill din egen privatøkonomi og bedriftens økonomi tydelig. Selv om det ikke er krav til egen folio- og regningskonto for disse, så sett det opp. Som enkeltpersonforetak er du også i ett med bedriften og skatter uansett av hele overskuddet. Da kan du gjøre privatuttak fra bedriftskontoen og vurdere spareformer som er forbeholdt privatpersoner, som for eksempel aksjesparekonto, avslutter Stavrum.
3 TIPS FOR ET BEDRE BANKFORHOLD
1. VÆR EN BEVISST BANKKUNDE
Se over dine egne vilkår, definer dine egne behov på kort og lang sikt, og husk at det er du som er kunden i forholdet til banken din.
2. TA KONTAKT MED BANKEN DIN
Bedriftskunder med en egen kunderådgiver i banken er gjennomgående mer fornøyde med sitt bankforhold. Ta kontakt med banken oftere, og del dine forventinger med dem.
3. FØLG OPP EGET REGNSKAP JEVNLIG
Bedriftens økonomi er ofte noe som endrer seg over tid. Sett derfor av tid hver uke til å se gjennom økonomien. Sjekk også andre bankers vilkår og betingelser. Hør gjerne med bransjekollegaer om deres bankerfaringer.
24.06.2024