- Profftips
- Spar tid, krefter og penger med god byggeplasslogistikk fra Optimera
Spar tid, krefter og penger med god byggeplasslogistikk fra Optimera
Effektiv byggeplasslogistikk vil sørge for å holde prosjekter i rute, redusere kostnader og sikre en smidig arbeidsflyt. Uten en god logistikkplan risikerer du forsinkelser, feilleveranser, unødvendig tungtrafikk og tapt arbeidstid. Det kan det bli slutt på.

Effektiv byggeplasslogistikk vil sørge for å holde prosjekter i rute, redusere kostnader og sikre en smidig arbeidsflyt. Uten en god logistikkplan risikerer du forsinkelser, feilleveranser, unødvendig tungtrafikk og tapt arbeidstid. Det kan det bli slutt på.
– Vi hjalp en kunde med å ferdigstille et prosjekt tre måneder før tiden, kun fordi varene ble levert presist og i riktig rekkefølge gjennom hele prosjektet, forteller Business Process Owner for tredjepartslogistikk hos Optimera, Kathrine Ruud Backe.
– Vi hjalp en kunde med å ferdigstille et prosjekt tre måneder før tiden, kun fordi varene ble levert presist og i riktig rekkefølge gjennom hele prosjektet, forteller Business Process Owner for tredjepartslogistikk hos Optimera, Kathrine Ruud Backe.
- Selv på prosjekter der ting ikke går etter planen, ser kundene verdien av å ha en solid logistikkpartner med videre på laget, forklarer hun.
Backe forteller at tilbakemeldingene fra kundene er entydige: Ingen vil tilbake til slik det var før, etter de har benyttet seg av tilbudet vårt, smiler Backe fornøyd.


Hva er 3PL – tredjepartslogistikk?
Backe forklarer at Optimera har utviklet et konsept for byggeplasslogistikk som gir en langt mer effektiv arbeidsflyt på byggeplassen. En av suksessfaktorene er 3PL – tredjepartslogistikk.
3PL er en løsning som gjør at vi også kan håndterer gods på vegne av andre. Backe forteller at de har flere distribusjonslager rundt om i landet hvor ulike grossister kan levere til Optimera.
Det betyr at Optimera håndterer mottak, lagring, samlasting og levering av materialer – slik at entreprenører og håndverkere kan fokusere på produksjonen.
– Vi sørger for at materialene ankommer til avtalt tid og sted, uten at byggeplassen blir overfylt eller kaotisk, sier Backe. Det blir mer tid til kjernearbeid for den enkelte, fordi det blir færre interne transportoppgaver.
I tillegg tilbyr vi Smart lassinndeling, som også vil sørge for bedre vareflyt.
Smart lassindeling
Lassinndeling handler om å få riktig mengde materialer til riktig tid. Det betyr at byggeplassen ikke fylles opp med varer som ikke skal brukes før flere uker senere. Ved å levere i takt med prosjektets fremdrift unngår man rot, forsinkelser og bortkastet tid på å lete etter materialer.
Optimera tilbyr smart lassinndeling der materialene leveres utenom arbeidstid, slik at alt er klart når arbeidsdagen starter. – Når tømrerne kommer på jobb om morgenen, ligger alt de trenger klart der de skal bruke det, sier Backe.
– Dette reduserer tiden de bruker på transport og bæring, og gjør produksjonen mye mer effektiv, forklarer hun.
– Håndverkere kan jobbe uavbrutt uten å vente på eller hente materialer. Leveransene blir færre og mer effektive, og det blir mindre risiko for feilplassering og materialsvinn, sier Backe.
Digitale verktøy og sanntidssporing spiller også en stadig større rolle i byggeplasslogistikk. Ved hjelp av digitale løsninger kan entreprenører ha full kontroll på leveranser, spore materialer og planlegge vareflyten på en mye bedre måte.
Hvorfor bør du prioritere byggeplasslogistikk?
Små eller store byggeprosjekter, tilbakemeldingen fra kunder er at dette vil de ha. Summen av mange små faktorer som: planlegging, koordinering, samlevering, sonepakking, nattleveranser, taktplan, mellomlagring, redusert ventetid og null-utslipp der det går – gjør valget enkelt.
En god logistikkstrategi er ikke en ekstrautgift – det er en investering som gir besparelser i både tid og penger. Vil du vite hvordan Optimera kan hjelpe deg med å optimalisere byggeplasslogistikken din? Kontakt oss i dag for en prat!